ADAC schaart zich achter koudemiddelstandpunt Daimler

Autofabrikant Daimler heeft in de Duitse automobielclub ADAC een medestander gevonden in de discussie over de brandveiligheid van het nieuwe koudemiddel R1234yf. Op haar website omschrijft ook ADAC het middel als ‘zeer brandgevaarlijk’ en in een position paper pleit het voor het gebruik van kooldioxidegas (R744) als veilig en milieuvriendelijk alternatief voor het oude middel R134a.

"Elke verhoging van het risico van brand – met name in het geval van ongevallen – in vergelijking met het oude koelmiddel R134a is om veiligheidsredenen onaanvaardbaar", aldus ADAC.

R134a mag vanwege de grote milieubelasting sinds dit jaar niet meer gebruikt worden in auto’s met een nieuwe typegoedkeuring. Maar over de opvolger is een discussie gaande binnen de branche sinds de producent van Mercedes-Benz en Smart besloot af te zien van de toepassing van R1234yf.

Daimler constateerde eind september naar aanleiding van in eigen beheer uitgevoerde crashtests dat het middel te brandgevaarlijk was en wil meer tijd om de risico’s te onderzoeken. Ook de vereniging van Duitse Autofabrikanten (VDA) gaf eerder al aan een half jaar respijt te willen voor aanvullend onderzoek. Concurrent BMW sprak zich in de Duitse media voor uitgebreidere tests.

SAE International is inmiddels al aan een nieuw onderzoek begonnen maar zegt tot nu toe geen aanwijzigingen te hebben gevonden dat R1234yf gevaarlijker is dan tot nu toe werd aangenomen.

 

Bron: Autokompas.nl