VW en Daimler toch over op nieuw koudemiddel

In Europa mogen vanaf 1 januari 2017 geen nieuwe auto’s meer worden verkocht met het oude milieubelastende koudemiddel R134a. Op dit moment voldoet alleen het nieuwe koudemiddel R1234yf aan de milieu-eisen van de Europese Unie.

Onder meer Volkswagen en Daimler weigeren het nieuwe koudemiddel tot nu toe te gebruiken vanwege vermeend brandgevaar. In plaats daarvan werken beide fabrikanten aan een aircoinstallatie die gebruik maakt van CO2 als koudemiddel.

Volgens Autobild heeft Volkswagen laten weten dat 2017 niet haalbaar is voor een productierijpe CO2-airco. Verwacht wordt dat Daimler en VW tijdelijk gebruik zullen gaan maken van R1234yf totdat er overgeschakeld kan worden op CO2. Volgens Auto Bild hebben zowel Volkswagen als Daimler informatie verzameld over een automatisch blussysteem dat ontbranding van het koudemiddel moet voorkomen bij een ongeval.

Nadat in 2011 bekend werd dat er giftige gassen, zoals waterstof fluoride, vrij kunnen komen wanneer R1234yf in brand vliegt, besloten Daimler, Mazda, Toyota en VW-groep het middel niet meer te gebruiken. In plaats daarvan werd na een pauze van vier jaar de ontwikkeling van een aircosysteem op CO2 weer opgepakt. CO2 was al eerder in beeld als nieuw koudemiddel, maar destijds werd door alle autofabrikanten besloten om voor R1234yf te gaan vanwege het beperkte aantal aanpassingen dat nodig is ten opzichte van een R134a-installatie. Pas daarna ontstond discussie over de brandveiligheid.

 

Bron: automotive-werkplaats.nl