Daimler overstag met nieuw koudemiddel
Er hing Daimler een rechtzaak boven het hoofd vanuit de Europese Commissie omdat de Duitse autofabrikant door het oude koudemiddel R134a te blijven gebruiken, de aangescherpte milieuregels schond.
Sinds januari 2013 mogen er in Europa geen nieuwe automodellen meer op de markt worden gebracht met een aircosysteem dat gebruik maakt van koudemiddelen met een potentieel broeikaseffect dat meer is dan 150 keer dat van koolstofdioxide. Het oude koudemiddel R134a heeft een potentieel broeikaseffect dat 1.000 keer groter is. Vanaf januari 2017 mogen er helemaal geen nieuwe auto’s meer worden verkocht die te veel broeikasgas produceren.
CO2-airco
R134yf is tot nu toe het enige  verkrijgbare koudemiddel waarmee autofabrikanten aan de regels kunnen  voldoen, maar dit is volgens Daimler te licht ontvlambaar en er komen bij brand giftige gassen  vrij. De voorkeur van Daimler gaat uit naar een aircosysteem dat werkt  met CO2 als koudemiddel. De S-klasse en nieuwe E-klasse zullen vanaf  januari 2017 zijn uitgerust met een CO2-aircosysteem. Voor de rest van  de modellen gaat het volgens Daimler niet lukken om de deadline te halen  en zal daarom toch met R1234yf worden gewerkt.
Argon gas
Om de veiligheid van inzittenden en  hulpverleners te garanderen ontwikkelde de fabrikant wel een automatisch  blussysteem voor in de motorruimte. In het geval van een frontale  aanrijding zorgt dit systeem er voor dat het koudemiddel wordt  gescheiden van de hete motoronderdelen en dat de componenten gekoeld  worden. Dit gebeurt met behulp van inert Argon gas dat op de relevante  plaatsen wordt gespoten.
Eerder maakte Volkswagen al bekend bij gebrek aan een goed werkend CO2 systeem (tijdelijk) terug te zullen grijpen op R1234yf.
Bron: automotive-werkplaats.nl
