Amerikaanse autoreus GM steunt openlijk HFO-1234yf

Eerder werd gemeld dat Daimler ingenieurs een crashtest simuleerden en tot de conclusie kwamen dat een mix van koudemiddel en olie uit de compressor van de airconditioning kan worden ontstoken door het hete oppervlak van de motor, waarbij een giftig gas gecreëerd wordt.

Curt Vincent, GM engineering manager voor nieuwe koudemiddelen, is echter van mening dat er geen probleem valt te bestrijden. De heer Vincent vertelde «Automotive News» in een telefonisch interview: „We hebben crashtests, computersimulaties en thermische analyses en we hebben geen veiligheidsproblemen waargenomen. Veel onderzoekers hebben geprobeerd om Daimlers bevindingen te herhalen, maar niemand heeft nog iets naar voren kunnen brengen dat als bezwaar aangemerkt kan worden.”

Daimler roept Mercedes-Benz voertuigen die het product bevatten terug, terwijl een Volkswagen woordvoerster zegt dat het bedrijf HFO-1234yf ‘tot nader order’ niet zal gebruiken meldt «Bloomberg News».

Vincent van GM en Honeywell’s vice-president Terrence Hahn hebben beide opgemerkt dat een onderzoeksconsortium van 13 autofabrikanten haar eerdere bevindingen heeft bevestigd dat HFO-1234yf geen veiligheidsrisico’s oplevert. Het consortium had zijn bevindingen opnieuw onderzocht nadat Daimler haar bezorgdheid geuit.

GM maakt reeds gebruik van het koudemiddel in de Cadillac XTS en in de Europese versie van de Chevrolet Malibu. In de komende vijf jaar GM zal de meeste van zijn modellen in Noord-Amerika met het nieuwe koudemiddel voorzien, zei Vincent.

 

Bron: Koudeenluchtbehandeling.nl